Jestli si dobře vzpomínám, byla hra Mass Effect jednou z hlavních her na Xbox 360 a pak zhruba po roce exkluzivity (2008) vyšla konečně na PC. Ve své době jsem jsem hru samozřejmě hrál a dohrál, dokonce jsem si jí pak koupil i v rámci zpětné kompatibility na Xbox. No a nedávno vyšla remasterovaná kolekce, tak jsem si řekl, že bych mohl oprášit původní verze a konečně dohrát celou trilogii. A pak Andromedu. Ano, jsem lempl, nedohrál jsem je.
Tak kde začít? Biowarem. Je jen několik herních společností, které uznávám a na jejichž díla se pravidelně těším. A Bioware je jedním z nich. Nebo alespoň byl. Začátek působení (Baldur’s Gate, Neverwinter Nights, Jade Empire a Knights of the Old Republic) vyplodil geniální díla. Pak následoval výborný Dragon Age, rozporuplný MMORPG Old Republic (na jednu stranu mě baví, ale není to wowko) a pak přišly zvláštní druhé a třetí díly. A nakonec tu byl Anthem, který mě vyloženě nebavil. Otázka tedy zní, jestli si Bioware dokáže něčím spravit reputaci. Našlápnuto má, tak uvidíme.
Ale zpět k Mass Effectu. Jste velitel Shepard. Nebo Shepardová, pokud se rozhodnete pro ženskou hrdinku. Kromě toho, že jste vojákem, jste i adeptem na Spektru, elitního agenta pro galaktickou radu. Té se zběhl jeden z agentů, Saren, který sleduje svůj vlastní cíl, o kterém se dozvíte v průběhu hry. Vašim úkolem, jakožto nového Spektry, totiž bude zastavení Sarena, spousta menších postranních úkolů a záchrana galaxie. Prostě běžný stav hrdiny.
Po vzoru předchozího Jade Empire nebo KOTORu, ovládáte svou postavu v plně trojrozměrném prostředí s pohledem za vašimi zády. Většinou na akce chodíte ve skupince tří bojovníků, kdy během bitvy můžete zastavit čas a dát ostatním rozkazy. Vzpomínáte na Baldur’s Gate? Ano, tak nějak to funguje i teď, i když v trochu modernějším podání. Pravda, osobně jsem to nevyužil ani jednou. Pokud totiž plníte vše tak, jak máte, létáte po galaxii na vedlejší úkoly, budete mít za chvíli vysokou úroveň a nemusíte se tak starat o ostatní, oni to vždycky nějak přežijí. Ale zpět k ovládání. WASD, myš, pár kláves. Ve své době revoluční pro RPG, dnes… no… standard.
Ostatní aspekty hry jsou taky na velice vysoké úrovni. Grafika i hudba excelují (alespoň ta grafika ve své době), příběhově jde sice o klasické klišé (dobrák se dá na stranu zla, hrdina se vydá za padouchem, padouch má větší plány), nicméně stále tu jsou možnosti vývoje postavy v “dobro” nebo “zlo” a samozřejmě zkušenosti a atributy. Když se na to tak zpětně dívám a srovnávám hry od stejných tvůrců, hodně se tu kopíruje zmiňovaný KOTOR. Což sice není na škodu, ale ubírá to body za originalitu.
Pro mě osobně už ve své době platil Mass Effect za perlu. V té době se hra trefila do mého vkusu, kdy jsem průběžně sjížděl seriály jako Firefly nebo Cowboy Bebop. Vesmírná soap opera, kde já byl ten mega ultra bad-ass bojovník za ty slabé a bezbrané. Pravda, ten dojem lehce narušovaly sekce, kdy jezdíte ve svém vozítku po planetách a pátráte po artifaktech nebo anomáliích. Párkrát je to fajn zpestření, ale po desáté planetě vás to začne otravovat. Jelikož je ale většina těchto misích nepovinná, nemusíte je plnit.
Co říci závěrem? Nedávno jsem si upgradoval počítač včetně grafiky, abych hrál 13 let starou hru? Alespoň jsem ji tedy hrál a dohrál na notebooku s inteláckou integrovanou grafikou. A uznávám, že jsem se možná bavil více, než když jsem ji hrál poprvé.
Hodnocení: 8/10