Já, Legenda
Nebyl první. Před ním bylo několik podobných her, jakými byl třeba Wolfenstein 3D od stejných tvůrců, nebo Blake Stone (obě hry ve své době vydal stejný vydavatel, Apogee, který sice má na kontě od id Software Wolfensteina 3D s pokračováním Spear of Destiny, ale následující hru Doom si už vydali lidé z id sami) nebo další. Pouze Doom ale přinesl něco, co překonalo vše, co tu doposud bylo. Nebyla to ani tak grafika, která překonala všechny tyto hry, ani to nebylo výborné ozvučení a příjemná hudba, ale byla to hratelnost. Hratelnost a síťová hra, která kromě klasického deathmatche přinesla i možnost kooperativního hraní, kdy jste s kamarádem mohli projít celý příběh.
Pekelný příběh
Programátor John Carmack kdysi prohlásil, že příběh v 3D hrách je jako v pornu – může tam být, ale člověk ho neočekává. V té době to sice byla pravda, ale s příchodem hry Half-Life se vše změnilo. V roce 1993, kdy hra vyšla, tomu tak nebylo a tvůrci chtěli vytvořit akční střílečku, kde musíte zastřelit vše, co se hýbe. V pozadí se odehrával příběh o mariňákovi, který je vyslán na Phobos, jeden z měsíců Marsu, kde se objevují nějaké anomálie, které jsou zapotřebí prozkoumat. Po příletu se ukáže, že všichni jsou mrtví („Všichni jsou mrtví, Dave, všichni jsou mrtví!“ – Holy, Červený Trpaslík) a po základně se linou podivné zvířecí zvuky smíšené se střelbou.
Více z příběhu rozvíjí knižní série Doom, která popisuje události na Phobosu, Deimosu a později i na Zemi. Příběh je psaný Ich formou z pohledu právě tohoto mariňáka a dá se přečíst rychle a svižně (i když kvalita je poněkud slabší, řekl bych i podprůměrná).
Design a programování
Zatímco Wolfenstein 3D měl pouze plochá jednopatrová podlaží, kde neexistovaly zakulacené rohy, Doom už obsahoval všechny tyto vymoženosti. Zatočená schodiště, výtahy, vyvýšené podlaží, to vše obsahovala až později vydaná a nedoceněná hra Rise of the Triad. Doom tu byl ale první a udal směr vývoje 3D her. Tvůrci – John Carmack (programátor), John Romero (programátor), Adrian Carmack (grafik) a Tom Hall (designér) – pojmenovali svůj engine id Tech a následně ho poskytli dalším firmám, jakými byl třeba Raven Software, která v něm vytvořila hry jako je Heretic nebo Hexen. Poté přišel Quake s id Tech 2, Quake 3 Arena s id Tech 3, Doom 3 s id Tech 4 a nakonec Rage na id Tech 5. V době psaní tohoto článku je ve vývoji engine id Tech 6, na kterém poběží připravovaný Doom 4. Kdy ten vyjde, to je zatím ve hvězdách.
Trocha nostalgie
Doom se dá hrát bez problémů i dnes. Na Steamu se dá pořídit v akci za přijatelnou cenu, ale pouze v provedení Ultimate Doom, která přidává ještě jednu kampaň navíc. Bohužel tato verze nefunguje multiplayerově a běží pod DosBoxem, což ale není na škodu. Pokud máte zájem o hraní hry s kamarádem, pořiďte si oba Doom 3 BFG Edition, která obsahuje navíc i první a druhý díl s možností online hraní. Tato edice jde zakoupit i na konzolích, sám ji mám na PS3 a musím uznat, že ani na velkých FullHD televizích a s ovládáním na gamepadu hra neztrácí nic ze svého kouzla. Dokonce bych řekl, že televize dokáže dodat hře tu správnou atmosféru, kterou si pamatujeme z dob prvního hraní.
Odkaz
Doom měl několik následovníků. Když nepočítám pokračování Doom 2: Hell on Earth a Doom 3, vyšlo několik „remaků“ jako je Ultimate Doom (první díl Dooma se čtvrtou epizodou), Final Doom (obsahuje dvě epizody k Doom 2) a spousta dalších modů jako je Brutal Doom, Vanille Doom atd…
Hodnocení
Legendární hra, která se stala legendou už ve své době. Ne nadarmo se těmto hrám říká Doomovky.
10 z 10
Co jsem se ho nahrál místo fyziky a chemie… A přitom nikdy nedohrál, taky je to pěkně tuhý na nějakou tu medium obtížnost. A ty nejkultovnejsi cheaty… Dodnes používám jako hesla, taky si po WoW dám :-). Akorát po douskach, pac se mi z toho dělá zle, holt to chce starý CRT a jet…