I když se to nezdá, tento rok se mi podařilo dohrát více her, než za poslední roky dohromady. Je to dáno hlavně Steam Deckem a Switchem, které příští rok doplní ještě PS Portal. Že nevíte, co to je? Volně řečeno se jedná o streamovací zařízení, které se skládá z Dual Sense ovladače, který je rozpůlený a mezi půlkami je vložený tablet. Trochu přeháním, ale v praxi to tak nějak je. Pointa ale je taková, že poslední doba přeje hlavně gamingu bez monitoru nebo bez televize. Pokud navíc máte jen omezené hraní kvůli rodinným povinnostem nebo obsazené televizi v domácnosti, je to ideální způsob hraní. A očividně úspěšný, protože i přesto, že třeba doba u Nintenda nebo PS meziročně o dost klesla, herní doba na Steamu mi rapidně stoupla. Steam toto bohužel ve svých ročních shrnutí nereflektuje, ale stačí mi, abych si vzpomněl, kolik hodin jsem třeba strávil u Persony 5 Royale (108), Forzy Horizon 4 (82) Tales of Arise (66) a dalších, které jsem třeba ještě nedohrál. A do toho jsou tu VN hry, které sice mají třeba do 20 hodin herního času, ale je jich několik za měsíc. Na Steamu jsem tedy strávil několik stovek hodin (možná jsem překročil 1000 hodin) za rok a z toho jich bylo 75% hraných na Decku. Ten se osvědčil jako úžasná věc, která má ale své mouchy (jako například to, že mi v létě díky vedrům odešla paměťová karta a co nebylo na cloudu, to jsem mohl hrát od začátku (WRC 8, Assassin Odyssey). Navíc je tu ta nutnost být kvůli hraní online, jinak se vám nepočítá odehraný čas. To samé platí, i když máte jen minimální výpadek sítě (například přechod v bytě od jedné wifi k druhé).
No a co byly ty hlavní milníky tohoto roku? Starší Tales of Arise, Persona 5 a nové WRC od EA mě zabavily na dlouhou dobu. Stejně tak Forza Horizon 4 a 5. Nově vydaný Motorsport pro mě byl velkým zklamáním. Final Fantasy Crisis Core bylo příjemné překvapení, stejně tak zajímavé jsou Strangers of Paradise. FF7 Remake jsem sice dohrál na PS5, ale i tak jsem to znovu rozehrál před vydáním pokračování. Tentokráte na Decku. Do NFS Unbound jsem se ještě nedokázal ponořit, místo toho mám nutkání se vracet k Hot Pursuit Remastered. Diablo 4 na Steamu byla zrada, protože bych si musel kupovat tu samou hru ještě jednou. Na druhou stranu, na Decku se hrála příjemně a s nějakou hodně zajímavou cenou bych nad tím znovu uvažoval. A Hogwarts Legacy byla taky skvělá hra. Mimo Steam mě po dlouhé době chytlo WoW, kde jsem strávil nějakých 100 hodin za poslední dobu, občas nějaká ta strategie (Warcraft 3 Reforged nebo Starcraft 2) a jednou za dlouhou dobu na Epicu Fortnite.
A na konzolích? Třeba na Switchi? Když nepočítám dohraný Pokémon Violet, který mě bavil více, než Pokémon Sword, tak se tento rok odehrával hlavně v duchu multiplayerových her. Mario Karts 8 je geniální hra, kam se navíc přidávají nové a nové tratě, Mario Golf je příjemnou oddychovkou a Mario Battle Strikers je pro změnu hodně zábavná hra, i když vás třeba vůbec nebaví fotbal. A na PS5? Kromě dohrané WRC 10 a načnuté Generations je tu určitě Gran Turismo 7, které mě konečně baví (od třetího dílu je to první hra série, u které jsem vydržel přes 10 hodin), stále mám rozehrané NHL 23 a sem tam koketuji s nějakou jinou hrou. Bohužel se obávám, že do zakoupení Portalu na konzoli moc času nebudu trávit. Pak je tu ještě XONE, to už jsem ale nezapnul odhadem asi půl roku.
A na co se těším v roce 2024? Popravdě ani nevím. V předobjednávce zatím nic nemám, kromě nového datadisku pro World of Warcraft, na Steamu mám akorát v přáních Test Drive Unlimited, Silent Hill 2 a remake Persony 3. A nějaké VN nebo DLC k nim. Pokud nebudou brzy oznámené nějaké zajímavé velké hry, vypadá to, že letošní rok bude docela slabý. To samé pak platí pro konzole, kde maximálně Switch má v rukávu nějaké trumfy, které ale vychází z jejich zajetých sérií s Mariem, Pokémony nebo Zeldou. To ale není na škodu.