Ranma 1/2 – recenze

Další z klasických recenzí v dobách mého začátku. Opět leden 2005 a opět na serveru www.manga.cz. Akorát tuto sérii jsme nepřekládali, tu nám někdo vyfouknul…

RanmaŘíkal si někdo, jaké to je, být alespoň na jeden den opačným pohlavím? Většinou asi pubertální výrostci, aby utišili své sexuální choutky. Ale jaké to je, když se na opačné pohlaví budete moci měnit, jak se vám zachce? Nebo když nechcete? Na tyto otázky vám asi nejlépe odpoví sám Ranma.
Pokud se někdo zajímá o anime nebo mangu, musel už někdy zaslechnout jméno Rumiko Takahashi. Pro ty, kdo toto jméno ještě neslyšeli, jenom řeknu, že jde o jednu z žijících legend tohoto byznysu. Narodila se roku 1957 v Niigatu (asi 250 km od Tokia) a v 18ti letech se přestěhovala, aby mohla studovat na univerzitě v Tokiu. Během studia navštěvovala kurzy malování mangy a o rok později (1978) vyhrála soutěž vydavatelství Shogakukan (kde od roku 1989 vycházely její příběhy ze světa Ranmy ½) o nejlepšího nového autora. Od té doby vzešlo z jejího pera několik klasik, jakými jsou třeba Ranma ½, Inu-Yasha nebo Urusei Yatsura.
Ranma Saotome by byl obyčejný mladík ve věku kolem 16ti let, který by si užíval své dospívání. Ano. Byl by. Nebýt jeho otce, Genmy Saotomeho, který život svého syna zasvětil bojovému umění. Snažil se z něj vychovat skvělého bojovníka, který by pokračoval v tradici a učil v „Saotomeho škole bojových umění“. Proto se Ranma nechal přemluvit k tréninku, který změnil jeho život. Na cestě přes horu Quanjing v Číně spadli Ranma a Genma do „prokletých pramenů“, které změní podobu člověka na toho, kdo se v nich utopil. Genma spadl do „pramene utopené pandy“ a Ranma do „pramene utopené dívky“. Od té doby se při kontaktu se studenou vodou mění na své nové podoby (panda a dívka) a teplá voda je vrací nazpět do původní, mužské formy.
AkaneAby Genma neztratil své dojo, rozhodl se, že ožení Ranmu s jednou ze tří dcer dávného přítele Souna Tenda a spojí svá doja dohromady. Když oba dorazí do domu Tendových, zažijí Soun a jeho tři dcery (Kasumi, Nabiki a Akane) šok. Ranma je napůl dívka a napůl kluk, takže se musí rozhodnout, která z nich bude mít to štěstí stát se jeho ženou. Nejstarší Kasumi je na Ranmu moc stará, vyděračka Nabiki ho nechce – zůstává tedy jediná volba: temperamentní Akane. A tím začínají všechny problémy.
Ranma a Genma se zabydleli u Tendových a Ranma začal chodit s Akane do místní školy, Furikanské střední, kde se bude odehrávat několik důležitých momentů příběhu. Do města se budou postupně stěhovat nové postavy jako třeba Ryoga Hibiki, který chce dokončit souboj s Ranmou, na který přišel o 3 dny později, protože cestou zabloudil (a to bydlí přes ulici!), Shampoo, která si musí podle zákonů amazonek vzít Ranmu-kluka a zabít Ranmu-holku, protože ji porazil v souboji, a další – matka (nebo babička) Shampoo jménem Cologne, ctitel Shampoo a mistr skrytých zbraní Mousse, učitel Genmy a Souna Happosai a spousta dalších.
Ranma a AkaneKaždý seriál o mladých lidech by v sobě měl mít lásku. Tady jí je až moc. Hlavní motiv příběhu je, že Ranma je zamilován do Akane (nedává to moc znát, ale je to tak – nedokáže připustit, aby se jí něco stalo) a Akane zase do něj (to je poznat hlavně na záchvatech žárlivosti, obzvláš? když je poblíž Shampoo). Naneštěstí je většina ženských postav zamilována do Ranmy a většina mužských postav zase do Akane, což napomáhá ke vzniku hádek a soubojů, a? už je to o srdce Akane nebo o Shampoo (jenom s Moussem).
Vztahy ale nejsou to jediné, co dělá z Ranmy ½ legendu – to pravé kouzlo vězí v možnosti přeměn na jiné osoby a tvory. Nejen Ranma a Genma tím byli postihnuti. Pádu do prokletého pramene se dočkali i Ryoga, Shampoo a Mousse. Za Ryogovu proměnu je zodpovědný Ranma, který ho omylem shodil do „pramene utopeného prasátka“. Díky tomu se Ryoga mění na P-chana, malé prasátko (P znamená Prase a Chan jako malý), které našla Akane a udělala si z něj domácího mazlíčka. To se však nelíbí Ranmovi, který na P-chana/Ryogu žárlí, a proto mezi nimi dochází k častým roztržkám. RyogaNa jiné zvíře se mění Shampoo, která spadla do „pramene utopené kočky“. Při kontaktu se studenou vodou se tak mění na kočku, která by byla i roztomilá a neškodná, nebýt Ranmova strachu z koček. I to je jeden z negativních následků otcova tréninku. Ranma se jich už jako malé dítě bál, ale Genma chtěl svého syna vyléčit, a tak ho ověsil rybami a několikrát zavřel do místnosti plné koček. Výsledkem bylo to, že se jich Ranma začal bát ještě více (ba co více – při kontaktu s kočkou je v šoku a není schopen se pohnout), ale naučil se i bojovou techniku, která ho chováním změní na kočku. Poslední osoba, která se mění na zvíře, je Mousse, velký ctitel Shampoo. Chce si ji vzít (viz zákon amazonek), a tak tvrdě trénoval. Bohužel na nesprávném místě. Výsledkem bylo to, že se teď může měnit na kachnu. I když je „obdařen“ schopností mutace, spadá do kategorie vedlejších postav a není mu věnována větší pozornost, kterou má třeba Ryoga.
Pokud se chcete dívat na Ranmu ½ jako na oddechový seriál, při kterém se dobře pobavíte, jste na správném místě. Nemůžete zde hledat morální podtext nebo detailní psychologický rozbor hlavního hrdiny, jeho úvahy o světě, lásce a životě. Ranma ½ ale není pouze komedie stojící a padající na humorných scénách a vizuálních vtipech. Ani se zde nejedná hlavně o souboje, které by se protáhly třeba na deset nebo dvacet dílů. Tady jde v první řadě o to zaujmout diváka nejen humorem, ale i příběhem s romantickým nádechem.
Souna a Genma-pandaPokud byste měli zájem o manga verzi tohoto seriálu, tak si připravte poněkud větší finanční obnos. Dosud vyšlo 38 manga knih (nevím, jestli autorka připravuje další díly, nebo se věnuje jen Inu-Yashovi) a jejich cena se pohybuje v přepočtu na 150,- Kč za díl (5 euro v nám blízkém Německu). Pokud byste však měli zájem o anime sérii, mohli jste donedávna tento seriál vídat na německé stanici RTL2. Na to, že jde o starší dílo (vytvořené v roce 1993), jedná se stále o poutavou záležitost, která je schopna konkurovat svou kvalitou i novodobým seriálům, jakými jsou třeba Yu-Gi-Oh nebo Detektiv Conan.
Kromě kresleného seriálu a 38 dílů manga knížek se na svět dostaly i dva celovečerní filmy (Big Trouble in Nekonron, China a Nihao My Concubine) a 12 OAV filmů, které mohou vidět i laici a nováčci ve světě Ranmy ½. Obsahují totiž vše, co dělá z Ranmy Ranmu – zábavu, souboje a lásku mezi Akane a Ranmou. A navíc, jak bývá zvykem, je kvalita scénáře a vizuálního zpracování o dost vyšší než u některých lepších seriálových dílů. Bez nadsázky můžu říci, že se v mém pomyslném žebříčku celebrit zařadila Rumiko Takahashi mezi takové anime-bohy, jakými jsou třeba Akira Toryiama (Dragonball), Hayao Miyazaki (Spirited Away, Princess Mononoke, Kiki’s Delivery Service…), Katsuhira Otomo (Akira) nebo Mamoru Oshii (Ghost in the Shell). A vzhledem k tomu, že ještě neplánuje jít do důchodu jako třeba Hayao Miyazaki, věřím, že o ní ještě často uslyšíme.

Zveřejnit odpověď