Assassin’s Creed Chronicles

Assassin’s Creed Chronicles

 

Kruh se nám uzavřel

Původně tu byl starodávný Prince of Persia, arkáda s revolučním motion capturingem přinášející hráčům možnost zažít souboje s mečem. Série se třetím dílem přešla do třetího rozměru s pohledem třetí osoby a excelovala v podsérii o Píscích času, kde rozehrála parkourový styl pohybů. Ten měl vyvrcholit ve spin-off nazvaném Prince of Persia: Assassin. Hra nakonec svým pojetím nezapadla do kánonu o perském princi a tak se zrodil Assassin’s Creed. Jedna hra se proměnila v nekonečnou sérii, ze které vychází i aktuální odnož jménem Chronicles vracející se k původnímu 2D arkádovému stylu hraní. Zmatené? Nemusí být.

 

Trocha historie

Série Assassin’s Creed je tu s námi už celých osm let a za tu dobu se zrodilo napříč všemi platformami skoro dvě desítky her. Ať už tu byla verze pro PSP, PS Vita, NDS, nebo mobilní telefony, pouze jedna AC hra by se dala označit 2D plošinovkou. Tou byla hra Assassin’s Creed: Discovery pro Nintendo DS a iOS. Až dodnes. Tedy, do konce dubna 2015, kdy vyšla první hra ze série Chronicles. Jednalo se tak o první pořádnou 2,5D plošinovku ze světa asasínů, která hráčům přidává ještě půlku rozměru k tomu, aby byla něco unikátního a nevídaného. Nebudeme si tu samozřejmě psát o tom, jak by se tento fígl dal vysledovat už v pravěké době počítačového hraní, třeba u hry Black Thorne od Blizzardu, nebo z nedávných her třeba u Deadlghtu a milionu jeho kopií. Budeme to brát za něco inovativního. Mimochodem, po vzoru her třeba od Telltale Games, obsahuje Chronicles tři epizody, které se vydávaly po nějaké době. A začátkem února vyšla kompilace všech tří epizod v jednom balení. My se teď postupně podíváme na to, co nás vlastně v tomto balíčku čeká.

 

Nedáme si Čínu?

Koncem dubna 2015 vyšla první epizoda Chronicles s podtitulem China. Potřetí v sérii si zahrajeme za ženskou hrdinku (po Liberation a Syndicate), tentokráte se jedná o bývalou konkubínu Shao Jun, poslední asasínku z čínského bratrstva. Nabuzená setkáním s Eziem se Shao Jun vydává pomstít se templářům a obnovit bratrstvo. K tomu jí samozřejmě pomáhají její atletické dovednosti a schopnosti skrývání se. Navštívíte spolu několik zajímavých lokací, zabijete spoustu stráží a budete si užívat napětí a frustraci, které vám regulérní díly série tolik nenabízí.

Stylově jsem už říkal, že se jedná o 2,5D arkádu, která v sobě kombinuje stealth prvky spojené s logickými úkony. Hlavní hrdinka se tak musí například na začátku hry dostat ze svého vězení, uniknout nebo povraždit strážné a překonávat nebezpečné nástrahy. Každá scéna se odehrává na vlastní obrazovce, kde se většinou musíte skrývat ve stínech, přemýšlet nad každým vaším dalším krokem, protože souboje tu nejsou to hlavní. Taky aby ne, zezačátku stačí dvě rány mečem a odebíráte se za svými předky.

Herní doba není zrovna moc dlouhá, ve srovnání s konkurencí jde ale o standard. Celým příběhem se dá projít zhruba kolem šesti hodin, musíte ale používat logické myšlení. S tím se samozřejmě pojí i design jednotlivých úrovní. Ten je naštěstí na velmi dobré úrovni, i když některé části v jeskyni dávají vzpomenout již zmiňovaný Deadlight. Zvuková stránka podtrhuje atmosféru, stejně jako grafický styl. Využití barevného spektra, rozmáchlé tahy imaginárním štětcem, kreslený styl, to vše působí velice efektivně a po grafické stránce bych tedy taky neměl, co vytknout.

Celkově vzato se jedná o příjemnou plošinovku, která se snaží nabídnout něco nového, ale ve skutečnosti sází pouze na svou silnou značku. Jako samostatný díl je hra slabším odvarem silné série, která má na poli 2,5D plošinovek velkou konkurenci. Nicméně jako součást balení tří her se jedná o příjemnou hru.

Indické dobrodružství

Druhou hrou kompletního balení je ACC: India. Na první pohled by se dalo říci, že zde velké pokroky od předchozí hry nenajdeme, ale při bližším pohledu tu nějaké přeci jenom jsou. Tato epizoda vyšla po dlouhé době, v půlce ledna 2016 a přináší nám opět nového hlavního hrdinu. Tím je Arbaaz Mir, člen indického bratrstva asasínů, který musí najít diamant Koh-I-Noor, jeden z částí Ráje. Pokud znáte kánon AC her, nemusím vysvětlovat, v opačném případě se spokojte pouze s tím, že se jedná o starodávný artefakt obrovské síly, který tu nechala první rasa, která tu byla dávno před lidmi – více informací najdete zejména v první trilogii AC her.

Stylově se hra od první epizody samozřejmě velice liší. Zatímco v Číně bylo vše ponuré a depresivní, Indie doslova hraje barvami. A nejen na začátku hry, ale i při prozkoumávání starodávných chrámů. K tomu všemu přidejte doplňující hudbu a zvuky a vychází vám z toho ta správná atmosféra Indie.

Zatímco China bylo celkem zjevení, které bylo ve své sérii originální, Indie už kromě několika maličkostí nepřináší nic nového. Na druhou stranu to kompenzuje lepší a rozmanitější hratelností a zábavou. A taky nostalgií. Alespoň první půlhodina hraní ve mně vyvolává vzpomínky na původního Prince z Persie. Včetně princezny. Ale to samozřejmě není na škodu.

Srdečné pozdravy z Ruska

Třetí hrou Chronicles série je ACC: Russia, která vás vezme na dobrodružství do období říjnové revoluce v roce 1918, kterou budete procházet jako Nikolai Orelov, asasín před penzí. Než si ale začnete užívat klidu se svou rodinou, musíte pro své bratrstvo splnit ještě jeden důležitý úkol. Najít ztracený poklad, kterým je část Ráje. To se samozřejmě zvrtne a vy tak dostanete druhou ovladatelnou postavu, Anastázii Romanovovou, která začne ovládat asasínské techniky.

Po grafické stránce jde v této trilogii o nejzajímavější díl, který alespoň zezačátku nechává vzpomenout na noirové filmy nebo hry. Stylizace je tak podobná třeba komiksovému Sin City. Pouze v průběhu hry se mění a přibližuje se ACC: China. Hra je celkově ponurá, má depresivnější atmosféru, nicméně oproti předchozím dvěma dílům se jedná asi o nejvíce frustrující hru. Díky pokročilé době, ve které se ACC: Russia odehrává, je kladen větší důraz na střelné zbraně, které jsou více používané. S tím se bohužel pojí jeden z velkých problémů hry. Proč mistr asasín, který má před důchodem, vydrží stejně málo, jako někdo, kdo své schopnosti teprve objevuje? Proč stačí vždycky jen jedna rána a hrdina zemře? A proč je ve hře používání odstřelovací pušky pomalu na každém kroku? Těžko říci, ale díky těmto scénám budete často muset opakovat danou scénu.

Celkově vzato jde o solidní hru, která sice vypadá velice dobře, ale herní prvky ji lehce srážejí. Stejně tak hlavní hrdina Nikolai není na poměry AC her žádný sympaťák typu starší Ezio. Pokud by se hra hodnotila samostatně, nedostala by moc pochvalných bodů. Datum vydání byl měsíc po Indii, která ale dopadla podstatně lépe. Předpokládám, že se obě hry vyvíjely zároveň, tak proč Russia nedopadla stejně dobře?

Kroniky asasínů

Jelikož tu hodnotíme Chronicles jako kompletní trilogii, shrneme si vše podstatné. China byla velmi povedenou ponurou hrou, kterou India překonala svou vizuální stránkou, zatímco Russia do séria vdechla trochu té noir atmosféry. Každá hra tedy přinesla něco nového i přesto, že herní prvky zůstaly všude stejné. Navíc díky faktu, že v balení najdete tři hry se třemi různými světy, hned tak se vám jejich hraní neomrzí a navíc se protáhne herní doba trojnásobně. Samozřejmě, pokud budete hledat všechny fragmenty a dokumenty, užijete si hru ještě déle.

Nezbývá tedy nic jiného, než udělit hře finální verdikt. Pokud jste fanouškem AC série jako já, jsou pro vás tyto hry povinností. Pokud si chcete zahrát nějakou 2,5D plošinovku, už to budete mít horší. Tyhle hry bohužel nejsou to nejlepší, co na trhu najdete. I přesto je ale jejich kvalita podstatně vysoká. Nebýt ale propojení s Assassin’s Creed univerzem, dopadlo by jejich hodnocení možná jinak.

 

Hodnocení: 8/10

 

Zveřejnit odpověď