Historie Pokémon her

Kdysi dávno…

Tento rok oslaví Pokémoni 20 let od svého vzniku a vypustí do světa další várku kapesních příšerek (Pocket Monsters). Nám nezbývá, než oslavit jejich výročí pochvalnou ódou na jejich existenci. Taky aby ne, za svou existenci si tyto japonské příšerky vydobyly status jedné z nejprodávanějších herních sérií na světě. Na to, že se jedná převážně o hry pro handheldy, je to obrovský úspěch.

Zrození JRPG legendy

Vše začalo zhruba v roce 1990 jedním sběratelem brouků jménem Satoshi Tajiri, který měl vizi přenést toto sběratelství do kapes dětí, navíc s možností výměny příšerek mezi sebou. Byla založená společnost Game Freak a trvalo celých šest let, než vznikla v roce 1996 první generace her – Pokémon Red a Pokémon Green pro handheld Game Boy. Obě hry byly velice úspěšné, a proto se vydala ještě jedna verze hry, Pokémon Blue. Tato verze byla upravenou verzí původních her, aby se mohla přeprogramovat do nových verzí Red a Blue. Tyto hry byly v roce 1998 exportovány mimo japonský trh, zatímco původní verze hry se mimo Japonsko nedostaly. V roce 2000 byla vydána ještě jedna verze hry, Pokémon Yellow, kde byl ústřední příšerkou Pikachu, který se stal symbolem těchto her. Yellow verze vznikla už pro Game Boy Color a ustanovila celosvětový úspěch série, jejíž sedmá generace byla nedávno oznámena. Pokud se ptáte, proč se pokaždé vydávají dvě verze hry, je to dáno tím, že v každé hře můžete potkat určitý počet Pokémonů, ale vlastnit nemůžete všechny. K tomu se musíte spojit s někým, kdo má druhou verzi hry.

Styl her

Kde je úspěch těchto her? Když si odmyslíme výše zmiňované příšerky, které chvílemi působí až moc roztomile, jedná se o kvalitní RPG hry, viděné z izometrického pohledu, typického pro JRPG hry, jakými byly třeba první díly série Final Fantasy nebo Dragon Quest. Tento trend se až v šesté sérii mění a pohled na hlavního hrdinu je tak dynamický a často se mění.

Co se příběhu her týče, vtělí se hráč do začínajícího trenéra (později i trenérky) a vydává se splnit svůj sen, být nejlepším trenérem Pokémonů na světě. Nebo alespoň v regionu, ve kterém se příběh každé generace odehrává. Po úvodním představení postav si můžete vybrat Pokémona podle sympatií, na výběr máte travnatého Pokémona, vodního, nebo ohnivého. Každý Pokémon má jiné zaměření, které se bude projevovat na speciálních útocích ve vyšších úrovních vývoje. Pokémoni navíc mají několik fází vývoje a mění se na jinou formu s vyššími statistikami. Některé příšerky se ale vyvinou až během výměny s jiným trenérem.

Pokud by byla hra jenom o sběratelství, asi by velkou díru do světa neudělala. Ve spojení s RPG prvky, logickými hádankami a výzvám však nutí hráče pokračovat v hraní a procházení daných území i několikrát za sebou a herní dobu tak šponuje i nad stovky hodin herního času. Od dalších dílů se tu navíc střídají i denní doby, takže se někteří Pokémoni objevují třeba za tmy. Objevují se tu soutěže krásy, kuchařské soutěže atd. A to nemluvím o multiplayerových klání, které se s postupem času oprostily od kabelových propojení dvou handhaldů na klasické online bitvy s online lobby. Každá hra tak dokáže nabídnout něco zajímavého a každá hra si najde své příznivce. A jaké ty hry vlastně jsou?

První generace

K již zmiňovaným hrám Pokémon Red a Green přibyla mezinárodní verze Blue a s omezeným počtem barev Yellow, která vám ani nedávala možnost výběru startovního Pokémona. Prostě jste dostali Pokémona jménem Pikachu a starejte se. Pozitivní bylo, že v průběhu hraní jste se k ostatním startovním příšerkám stejně dostali. Tato verze byla předzvěstí ultimátních edic, které se prodávaly i v dalších generacích. Dalo by se říci, že se jednalo o Game of the Year edici.

A co nás čekalo ve hře? Jeden region jménem Kanto, osm trenérů, Pokémoní liga, 151 příšerek, Team Rocket plánující ovládnutí světa, putování po souši, po vodě, lodí atd. Na dnešní poměry byla hra hodně nedokonalá. Ať už to bylo jednotným batohem, do kterého se sebrané věci dávaly bez nějakého třídění nebo systému, nebo to byly absence maličkostí typu ukazatel, zda už divokého Pokémona vlastníte, nebo ne. Pokud si tedy hru zahrajete dnes, připravte si trpělivost.

Do této generace patří ještě další hry, jako například Pokémon Pinball pro Game Boy Color, nebo Pokémon Trading Card Game, karetní hra podle stejnojmenné reálné hry, kterou v USA publikovalo Wizards of the Coast (Magic: The Gathering). Pokud se podíváme k televizím, mohli jste si na N64 v roce 2000 zahrát Pokémon Stadium, který přiváděl kapesní příšerky do třetího rozměru a nechal je mezi sebou bojovat v arénách. Hra měla navíc možnost zapojení cartridge z Game Boye s Pokémon hrou, kdy se vám importovala data a chycené příšerky. Hra navíc přinášela i zajímavý režim pro jednoho hráče, takže pokud jste neměli kamaráda, mohli jste hrát sólo.

Tímto samozřejmě výčet her nekončí, vyšly i různé spin-offy typu simulátoru fotografování Pokémon Snap, nebo Hey You, Pikachu!, kde ovládáte Pikachua hlasovými povely. Nic z toho však nedosahovalo kvality nebo úspěchu původní hry. Pouze v roce 2004 vyšly pro Game Boy Advance hry Pokémon FireRed a Pokémon LeafGreen, které převedly původní verze do GBA podoby, která byla použita v třetí generaci her. Do hry se dostaly novinky a systémy z aktuálních her, ale styl zůstal stejný. Novinkou zde bylo finální souostroví, které obsahovalo i Pokémony druhé generace. Hry byly opět úspěšné, během prvního týdne se jich v Japonsku prodalo dohromady necelý jeden milion kusů. Na to, že se jednalo o remake první série, byl úspěch potěšující.

Začátkem roku 2016 se první generace dostala i do Virtuální konzole v Nintendu 3DS/2DS a tak si jejich majitelé mohou připomenout nostalgické momenty na nových přenosných strojích. Cena je přijatelná, každá verze, včetně Yellow, stojí 249,- Kč. Za tu spoustu hodin se to vyplatí.

Druhá generace

Regulérním druhým dílem série byla dvojice her Pokémon Gold a Pokémon Silver, které vyšly v roce 1999 v Japonsku, 2000 v Americe a 2001 v Evropě pro Game Boy Color. Zatímco hlavní aspekt hry byl zachován (hráč opět pobíhá po světě, sbírá Pokémony, bojuje, sní o tom, že bude nejlepším trenérem na světě a plní cestou úkoly a logické hádanky), byly přidány nové mechanismy k lepšímu prožitku při hraní. Hra tak dostala například změnu času, kdy podle systémových hodin Game Boye střídá denní doby, což ovlivní výskyt různých Pokémonů. Vaši svěřenci mohli držet v ruce nějaký předmět, který pak v průběhu souboje mohli použít, byla přidána funkce PokéGear, která sloužila jako hodinky, telefon, mapa, rádio, atd. Hráč si tak mohl do paměti uložit několik NPC trenérů, které na své cestě potkal a následně s nimi komunikoval.

Hlavní změnou hry byl její rozsah. Zatímco první hra se rozkládala na území jménem Kanto, druhá generace začínala o tři roky později v regionu jménem Johto. Území zde bylo stejně velké jako v první hře, navíc, pokud jste hru dohráli, porazili elitní čtyřku a stali se Mistrem Pokémonů, mohli jste se vrátit do Kanta, které jste mohli projít stejně, jako kdysi. Navíc jste mohli sledovat, co se v Kantu za ty tři roky změnilo.

Hra dostala o rok později „Game of the Year“ edici jménem Pokémon Crystal, která nově přinesla možnost hrát za holku a seskupení silných trenérů v Battle Tower. V každé hře jste mohli potkat celkem 251 Pokémonů, opět jste mohli bojovat se svými přáteli prostřednictvím kabelového spojení Game Boye atd.

Po vydání hry se opět objevilo množství Pokémon her, mezi ty nejzajímavější rozhodně patří Pokémon Stadium 2 pro Nintendo 64. Stejný princip hry, akorát aktuální verze. Další hry byly vesměs hříčky pro konzole využívající značku.

Hra se taky dočkala remaku jako v případě FireRed verze. Jednalo se o Pokémon HeartGold a SoulSilver. Obě hry vyšly pro handheld Nintendo DS a dodnes patří k těm nejprodávanějším a nejkvalitnějším hrám této konzole. Jenom za rok své existence se prodalo přes 10 mil. kusů.

Třetí generace

S nástupem handheldu Game Boy Advance byl větší důraz kladený na grafiku her, proto Pokémon Ruby a Pokémon Sapphire dostaly nový grafický kabátek, který byl později použit i pro remake první generace FireRed/LeafGreen. Vše bylo detailnější, postavy měly více animací atd. Hra vyšla v roce 2002, o dva roky později vyšla Pokémon Emerald edice.

A co na nás ve hrách čekalo? Nový region Hoenn, možnost výběru kluka nebo holky, sledování reálného času, dokonce i přírodních podmínek (déšť, sníh, písečná bouře), tajné základny, souboje 2vs2, souboje s kamarády, kteří vlastnili FireRed/LeafGreen edice atd. S tím se pojil i počet Pokémonů. V základu lze pochytat 202 příšerek, pokud jste se spojili s kamarádem, který měl remake první generace, mohli jste výměnou získat až 386 Pokémonů. Příběh hry byl tradiční, zatímco v Ruby jste bojovali proti Týmu Magma a v Sapphiru proti Týmu Aqua, Emerald vám přinesl souboje s oběma týmy zloduchů, kteří chtějí ovládnout svět. Navíc tu máme opět touhu po titulu Mistra Pokémonů atd.

Stejně jako u první generace, i zde jste mohli převést svá bojová monstra do jiné hry. Konkrétně do her pro Game Cube Pokémon Colosseum a Pokémon XD: Gale of Darkness. Na konci roku 2014 přišel na evropský trh remake Ruby a Sapphire her, tentokráte pro systémy 2DS/3DS, které využívaly engine šesté generace her. Hry se prodávají stále pod názvem Pokémon OmegaRuby a Pokémon AlphaSapphire. Ty do klasické hry přináší prvky z Pokémon X/Y, jako třeba Mega Evoluci.

Zatímco hra dopadla u recenzentů vesměs kladně, objevilo se tu hodně stížností na stále se opakující styl hry, absenci novinek a podobné věci, což se částečně podepsalo na tom, že tato generace má ze všech nejmenší prodeje. Dokonce o polovinu menší než v případě první generace. Vzhledem k tomu, že i přesto se čísla pohybují v desítkách milionů kusů, je jasné, že tato série s námi bude ještě dlouhou dobu.

Čtvrtá generace

Jelikož se na trhu objevil nový handheld od Nintenda, DS, vyšla další generace her právě pro něj. V roce 2006 tak vyšla v Japonsku dvojice Pokémon Diamond a Pokémon Pearl. A čeho se mohli fanoušci v této sérii dočkat? Byla tu vylepšená grafika, která ale stále zůstala věrná tradici Pokémon her, nové herní vlastnosti, které bohužel jen zčásti využívaly funkčnost druhého displeje NDS, nový region Sinnoh, noví nepřátele z Týmu Galactic, nová monstra do kapsy, nové výzvy, nové činnosti na prodloužení herního času, časové doby, multiplayer přes wifi, voice chat, online souboje a další.

I tato hra dostala svou ultimátní edici v podobě Pokémon Platinum, která ovšem byla kritizována za nedostatek dodatečného obsahu, kvůli kterým by měli majitelé předchozích verzí přestoupit na Emerald. Nicméně i tak byla tato generace úspěšnější než v případě té předchozí, což bylo na jednu stranu pochopitelné, nicméně negativní názory na design hry začínal být více slyšet.

Díky vlastnostem Nintenda DS, které kromě Wifi nabízelo i slot na GBA karty, byly do hry přidané možnosti spárování s jinými Pokémon hrami, kterých se v tuto dobu urodilo jako hub po dešti. Například tu byla série Pokémon Mystery Dungeon, která stavěla na tom, že hlavním hrdinou je člověk změněný na Pokémona, který prochází náhodně generované dungeony s různými úkoly. Aktuálně vyšel šestý díl série, která se podívala od svého vydání na GBA snad na všechny zařízení od Nintenda. Druhou sérií je třídílný Pokémon Ranger, který je propojený s Diamond/Pearl verzí a můžete si z něj přenášet vejce do hlavní hry.

Co se hry týče, v době vydání slavila značka desáté výročí a na to, že všechny její hlavní hry využívají stejné postupy a principy, je až neuvěřitelné, že zájem o ní byl a stále je obrovský a ohlas/spokojenost je stále pozitivní.

Pátá generace

Druhou hrou pro Nintendo DS byl Pokémon Black a Pokémon White, dvojice her, které vyšly v roce 2010. Opět jsme tu měli dlouhý příběh o záchraně světa (nebo alespoň nového regionu Unova), tentokráte před Týmem Plasma a samozřejmě jsme tu měli touhu po vítězství nad všemi s cílem stát se šampionem Pokémonů. Inspirací pro tento region byl New York se svými mosty, které se nacházely i ve hře.

Jelikož se jednalo o třetí hru na DS (počítám i remake první generace), měli už tvůrci ze studia Game Freak několik zkušeností a proto ve hře byly vidět pokroky, bylo tu více možností na dotykové ovládání a i po grafické stránce šla vidět změna. Alespoň z mého pohledu mi připadá, že díky kombinaci černé, bílé a modré s ostrými hranami v různých sekcích menu, působí hra i dnes omlazeným dojmem. Skoro bych řekl, že i moderním dojmem, alespoň v porovnání třeba s předchozí generací her.

Hra se dočkala i svého pokračování s názvem Pokémon Black 2 a Pokémon White 2. Jednalo se o jediné přímé pokračování v sérii, kdy se děj odehrával tři roky po událostech prvního dílu na stejném kontinentu, pouze na novém území. Nicméně opět tu byl souboj s Týmem Plasma, opět tu byly postavy z prvního dílu Black/White série, nově tu byla možnost bojovat se starými známými trenéry Pokémonů, nebo účastnit se natáčení filmu. Nechyběla ani možnost propojení s dalšími Pokémon aplikacemi, wifi souboje a další věci z prvního dílu.

Šestá generace

Zatím poslední generace her se jmenuje Pokémon X a Pokémon Y a přinesla pro hráče asi největší změny, které se v celé sérii objevily. Grafické změny. Hra vyšla v roce 2013 pro Nintendo 2DS/3DS a zavedla nás opět do nového regionu, tentokráte jménem Kalos, inspirovaný Francií. Opět jste si zde mohli vybrat mezi klukem nebo holkou a opět jste tu mohli dostat na výběr jednoho ze tří rozdílných Pokémonů (tráva, voda a oheň). Co zde ale bylo nového nebo odlišného?

Předně tu bylo grafické zpracování hry. Po pěti generacích tvůrci ze studia Game Freak změnili design a přinesli nám plně trojrozměrnou hru, která v některých sekcích (městech) disponovala i dynamickou kamerou, která hráče pronásledovala. Nápad to byl sice skvělý, chvílema měl ovšem mouchy a kamera byla zmatená. Hlavně v případě většího města a kolečkových bruslí.

Dalším zajímavým nápadem byla úprava svého hrdiny nebo hrdinky. V různých částech regionu se nacházely obchody s oblečením a příslušenstvím, které jste si mohli na svou postavu zakoupit, a díky tomu jste byli alespoň trochu odlišní. Další nové prvky zahrnovaly jízdu na Pokémonech, bruslení kde se jen dalo a Mega Evoluce, kdy se vybraní Pokémoni za přispění příslušného kamene mohli dočasně změnit na vyšší úroveň vývoje. Příběh po několika sériích už nikoho nenadchl. Opět tu máme zákeřný Tým Flare, který chce zničit svět a opět tu máme touho po tom, být nejlepší.

I přes tento nedostatek se ale ve hře nalézalo tolik zajímavostí a maličkostí, že i když starší  Pokémon hry hrajete pravidelně dodnes, stejně vás X/Y dokázalo vtáhnout do hry. S nástupem nového designu byly souboje nádherně rozanimované, že připomínaly anime seriál a dávaly hře lepší atmosféru. A nejen díky tomu se jednalo o jednu z nejlepších her série. Osobně mi zde vadilo přílišné zjednodušení herních principů, které sice přišly vhod casual hráčům, na druhou stranu někdo, kdo je se sérií od prvního dílu, se na to koukal jako na zápor.

Tato hra zatím nemá ohlášenou žádnou ultimátní edici stejně jako její předchůdce. A vzhledem k tomu, že byla oznámená nová hra série, je možné, že ani žádnou jinou verzi nedostane.

Sedmá generace

Jak jsem na začátku článku psal, tento rok oslaví Pokémoni 20 let od prvního vydání a to se musí oslavit. A jaká je nejlepší oslava? Samozřejmě s novou dvojicí her. Tentokráte jsou to Pokémon Sun a Pokémon Moon. Moc se o nich zatím neví, pouze to, že by měly vyjít v průběhu nebo na konci tohoto roku. A jelikož už minulá hra vyšla celosvětově zhruba ve stejném termínu, předpokládá se, že i tady se dočkáme podobného vydání, které budou mít v Japonsku nebo Americe. O nových informacích vás budeme samozřejmě informovat.

Závěrem

Jelikož se každé hry prodá celosvětově několik desítek milionů kusů a zájem o ně neopadá, je pouze logické, že se ještě dočkáme několika dalších generací. Osobně mi to nevadí, každá hra přinesla něco unikátního, každá hra byla nějak zajímavá a v každé hře jsem strávil desítky hodin (v případě Yellow a Gold až stovky hodin). A nejinak tomu bude určitě i v další hře, která už teď má oznámeno, že si do ní můžete importovat chycené Pokémony s předchozích her pro 2DS/3DS.

Moje nejoblíbenější hra série je Pokémon HeartGold, nejen kvůli svému obsahu (dva regiony, vylepšená grafika originálu, spousta příšerek ke sbírání, spousta soubojů), ale i z nostalgického hlediska. Co vy, jaká je vaše nejoblíbenější hra? Co čekáte od Sun/Moon za novinky?

Zveřejnit odpověď